Helsingin Vihreiden pormestariehdokas on Anni Sinnemäki.

Sinnemäki on Helsingin kaupunkisuunnittelusta ja kiinteistötoimesta vastaava apulaiskaupunginjohtaja. Aiemmin hän on toiminut kansanedustajana lähes 16 vuotta ja kaupunginvaltuutettuna vuosikymmenen. Vuosina 2009-2011 hän toimi Vihreiden puheenjohtajana ja Suomen työministerinä.

Helsingin Sanomien jutussa kerrotaan, kuinka apulaiskaupunginjohtajana Sinnemäki yllätti monet osaamisellaan, nopealla kyvyllään perehtyä monimutkaisiin asioihin ja myös neuvottelutaidoillaan. Annin henkilökuvan löydät niin ikään HS:n jutusta.

Käy tutustumassa Sinnemäkeen täällä!

Mikä ihmeen pormestarimalli?

Helsinki siirtyy kevään kuntavaaleissa pormestarimalliin. Kun uudet kaupunginvaltuutetut aloittavat työnsä kesäkuussa, Helsingistä tulee samalla pormestarin johtama kaupunki. Mikä muuttuu?

Pormestarimallissa virkamiesvalmistelu ja poliittinen päätöksenteko erotetaan selkeästi toisistaan. Toisin kuin kaupunginjohtaja, joka on virkamies, pormestari on vaaleilla valitun kaupunginvaltuuston edustaja, joka toimii valtuuston luottamuksen varassa. Aiempien kaupunginjohtajien seitsenvuotiskausien sijaan pormestari ja apulaispormestarit valitaan kerrallaan neljäksi vuodeksi, aivan kuten kaupunginvaltuutetutkin.

Vihreät ovat tavoitelleet pormestarimallia Helsinkiin yli kymmenen vuotta, sillä se tekee kaupungin päätöksenteosta avoimempaa ja demokraattisempaa. On avoimempaa, että aiemmista poliittisista virkanimityksistä vihdoin luovutaan. On demokraattisempaa, että kaupungin johto vastaa vaalitulosta ja kuntalaisilla on valtaa vaihtaa johtajiaan vaaleissa, mikäli tehdyt päätökset eivät miellytä.

Helsingin siirtyminen pormestarimalliin korostaa huhtikuun kuntavaalien merkitystä entisestään. Kaupunkilaisilla on nyt enemmän valtaa kuin koskaan. Helsinkiläiset päättävät siitä, kuka kaupunkiamme johtaa ja mihin suuntaan Helsinkiä pormestarin johdolla viedään.

Miten saada Vihreä pormestari Helsinkiin?

Käytännössä kuntavaalien suurimman puolueen ehdokas valitaan pormestariksi. Mielipidemittausten perusteella pormestarin paikasta käydään tiukkaa kisaa Vihreiden ja Kokoomuksen välillä (YLE ja Iltalehti). Helsingin ensimmäiseksi pormestarista tulee siis vihreä pormestari tai kokoomuslainen.

Haluatko Vihreiden johtaman Helsingin? ÄÄNESTÄMÄLLÄ vihreää ehdokasta se onnistuu! Käy katsomassa, millaisia saavutuksia vihreät ovat saaneet aikaan viime kaudella – katso vaaliohjelmastamme myös seuraavan kauden tavoitteet!

Päätös on sinun.