Monimuotoinen kaupunkiluonto

Metsät, meri ja kalliot tekevät Helsingistä ainutlaatuisen.

Helsinki on kapealle niemenkärjelle perustettu Euroopan kallioisin pääkaupunki. Tämä tekee Helsingin kaupunkiluonnosta omaleimaista ja ainutlaatuista.

Helsingin luonto on satoja pieniä saaria karuista kallioluodoista reheviin linnoitussaariin. Se on metroraiteiden vieressä villinä rehottava niitty. Se on uppoutuminen metsän tuntuun, vaikka autotie kiemurtelee kivenheiton päässä. Se on kalliolla paahtuneelta tuoksuvat männynneulaset. Se on täyttömaan rantakaislikossa kiljahteleva meriharakkapariskunta ja kaikkien tuntemat Töölönlahden joutsenet.

Helsingin luonto on pyöräreitti metsäpolulla. Se on leikkipuiston vierestä ensimmäistä kertaa omin, pienin käsin suoraan suuhun poimitut mustikat. Se on oma kasvimaa ratikkamatkan varrella tai metromatka sienimetsään. Se on kartalla kiemurtelevat vihersormet – helsinkiläinen ajatus siitä, että luonnon on oltava tasa-arvoisesti jokaisen kaupunkilaisen lähellä, asuinpaikasta riippumatta.

Helsingin luonnolla on arvoa muillekin kuin meille ihmisille. Metsissämme asuu useita uhanalaisia tai silmälläpidettäviä lajeja. Helsinki on lumikon, palokärjen ja satakielen koti. Lajimme asuvat suojelun arvoisissa metsissä, kaupungin ekologisissa käytävissä, taimenpuroissa ja vesistöissä.

Helsingissä luonto on läsnä vähän joka paikassa. Se on samaan aikaan arkista ja henkeäsalpaavaa. On tutkittu, että luonnon läheisyys vähentää sairastavuutta, lisää aktiivisuutta, lievittää stressiä – ja tekee meistä vähän onnellisempia.

Työ monimuotoisen luonnon puolesta jatkuu, kun Helsingin asemakaavoista päätetään seuraavilla valtuustokausilla. Katso sivulta 8, miten rakennamme koteja niin, että turvaamme samalla Helsingin luonnon monimuotoisuuden.

Elina Moisio & Julianna Kentala