Mari Holopainen

Haluan tehdä Helsingistä entistä avoimemman, rohkeamman, kansainvälisesti houkuttelevamman ja välittävämmän kaupungin. Nostetaan Helsinki osaamisella maailmankartalle. Tehdään kunnallispolitiikan keskeisimmistä tavoitteista vahvuuksiin pohjautuvia ja näytetään suuntaa. Hyvä esimerkki on se, että Helsingin valtuustossa päätimme säilyttää päivähoito-oikeuden kaikille, emmekä halunneet siirrellä lapsia vanhemman työtilanteen mukaan.

Kaupunki, jossa on maksuton koulutus, avantoja, siirtolapuutarhoita, upeita saaria ja leikkipuistoja joka kaupunginosassa ei ole hassumpi paikka elää. Tavoitellaan, että Helsinki vetää puoleensa, täällä viihdytään, ja että kaupunkimme on yhä parempi paikka asua, yrittää ja vierailla. Tuetaan kaupunkia, jossa keksitään uutta ja jonne ihmiset ja yritykset eri puolilta maailmaa haluavat tulla. Hyödynnetään tutkimustietoa päätöksenteossa, kokeillaan rohkeasti ja annetaan tilaa uusille tapahtumille. Avataan tyhjillään olevat tilat kuten koulut iltaisin harrastuksille.

Pidetään hyvää huolta lapsistamme perhetaustasta riippumatta. Varhaiset vuodet ovat kaikkein tärkeimpiä. Olen tehnyt töitä sen eteen, että päivähoidon resurssit seuraavat paremmin lapsimäärän nopeaa kasvua Helsingissä. Hyvä ja yhteinen varhaiskasvatus ja koulutus estävät syrjäytymistä. Aloitetaan kieltenoppiminen leikin avulla jo aiemmin, koska kielellisen kehityksen herkin vaihe päättyy silloin, kun niiden oppiminen alkaa.

Tehdään kaupunkisuunnittelusta ihmislähtöisempää – lisätään puita ja pulkkamäkiä. Suojellaan jäljellä oleva kallioluontomme.

Ammatti/nimike: Kaupunginvaltuutettu, kauppatieteiden väitöskirjatutkija
Twitter-nimi: @mariholopainen