Joonas Lyytinen

Olen 40-vuotias tutkimusjohtaja ja tietojärjestelmäasiantuntija Helsingissä. Olen naimisissa ja kahden Etelä-Afrikasta adoptoidun alakouluikäisen pojan isä. Viime vuoden aikana perheeseemme kuului myös syyrialainen turvapaikanhakija, jonka kotimajoittajina toimimme. Kuluvan vaalikauden aikana olen toiminut Helsingissä liikuntalautakunnan jäsenenä ja kaupunginhallituksen tietotekniikkajaoston varajäsenenä.

Jokainen lapsi ansaitsee kiinnostavan ja innostavan liikuntaharrastuksen vanhempien varallisuudesta, asuinpaikasta ja harrastuneisuudesta riippumatta. Kaupungin liikuntatoimen pitää edistää sellaisten liikuntapalvelujen tuottamista, jotka ovat taloudellisesti kaikkien saavutettavissa ja tarjoavat vähemmän tavoitteellisia liikkumisen muotoja perinteisten liikuntaseurojen tarjoaman kilpaurheiluun tähtäävän harjoittelun rinnalle.

Helsinkiin pitää luoda uudenlaisia kohtaamispaikkoja kantasuomalaisten ja maahanmuuttajien välille, jossa sosiaaliset suhteet, kotoutuminen ja kielen oppiminen tapahtuu luontevasti yhteisen tekemisen äärellä, oli se sitten jalkapalloa tai vaikka käsitöiden tekemistä.

Kaikessa kaupunkilaisiin vaikuttavassa päätöksenteossa pitää ottaa liikkuminen ja sen houkuttelevaksi tekeminen huomioon. Tutkimusten mukaan tiiviit ja joukko- ja kevyen liikenteen varaan rakennetut kaupungit pitävät ihmiset fyysisesti aktiivisina ja terveempinä.

Helsinkiin pitää luoda uusia sähköisiä palveluja, jotka auttavat ja helpottavat ihmisten työelämää ja arkea ja jossa tietotekniikka on valjastettu palvelemaan ihmistä eikä päinvastoin. Järjestelmiä tulee luoda käyttäjiä kuunnellen ja käyttäjiä varten niin, että palvelut ovat helppokäyttöisiä ja ratkaisevat ihmisten todellisia arkielämän ongelmia.

Ammatti/nimike: filosofian maisteri, tutkimusjohtaja
Luottamustoimi: liikuntalautakunnan jäsen, kaupunginhallituksen tietotekniikkajaoston varajäsen
Twitter-nimi: @joonasl
Instagram-nimi: joonasl